Kancelaria Notarialna w Krakowie - informacje dla Klientów
Szanowni Państwo!
Dla ułatwienia i przyspieszenia czynności związanych z przygotowaniem aktu notarialnego, podajemy jakie dokumenty należy dostarczyć do Kancelarii przed zawarciem umowy. Uprzejmie informujemy, iż w zależności od stanu faktycznego sprawy, nie można wykluczyć konieczności dostarczenia także innych, niewymienionych poniżej dokumentów.
Akty notarialne – wymagane dokumenty:
Przy umowach dotyczących zbycia (tj. między innymi sprzedaż, darowizna, zamiana, zniesienie współwłasności) lokali stanowiących odrębną własność:
- podstawa nabycia, czyli np. akt notarialny lub postanowienie Sądu w sprawie stwierdzenia nabycia spadku, APD,
- aktualny odpis z księgi wieczystej,
- zaświadczenie o tym, iż w lokalu nikt nie jest zameldowany na pobyt stały lub czasowy,
- zaświadczenie z administracji o braku zaległości związanych z lokalem,
2. Przy umowach dotyczących zbycia (tj. między innymi sprzedaż, darowizna, zamiana, zniesienie współwłasności) spółdzielczych własnościowych praw do lokali:
- podstawa nabycia, czyli np. akt notarialny lub postanowienie Sądu w sprawie stwierdzenia nabycia spadku, APD
- aktualne zaświadczenie ze Spółdzielni Mieszkaniowej, z którego wynikać będzie m.in. że zbywca posiada spółdzielcze własnościowe prawo będące przedmiotem umowy .
- aktualny odpis z księgi wieczystej, jeżeli została założona,
- zaświadczenie o tym, iż w lokalu nikt nie jest zameldowany na pobyt stały lub czasowy,
- zaświadczenie z administracji o braku zaległości związanych z lokalem,
3. Przy umowach dotyczących zbycia (między innymi sprzedaż, darowizna, zamiana, zniesienie współwłasności) działek gruntu, zarówno zabudowanych, jak i niezabudowanych:
- podstawa nabycia, czyli np. akt notarialny lub postanowienie Sądu w sprawie stwierdzenia nabycia spadku,
- aktualny odpis z księgi wieczystej,
- wypis z rejestru gruntów z kartoteką budynków w przypadku działki zabudowanej, a jeśli przedmiotem umowy jest jedna z kilku działek gruntu znajdujących się w księdze wieczystej, również wyrys z mapy ewidencyjnej, z klauzulą, że dokument ten przeznaczony jest do dokonywania wpisu w księdze wieczystej.
- wyrys z mapy ewidencyjnej dla działek sprzedawanych działki/ek zawierający klauzulę, że dokument niniejszy jest przeznaczony do dokonywania wpisu w księdze wieczystej, / jeżeli coś odłączamy z KW jeżeli nie to wystarczy odbitka z mapy ewidencyjnej/,
- aktualne zaświadczenie o przeznaczeniu działek w planie zagospodarowania przestrzennego lub o braku takiego planu,
- zaświadczenie Starosty Wielickiego, że działki/a nie są/jest objęte uproszczonym planem urządzenia lasu lub decyzją, o której mowa w art. 19 ust. 3 ustawy o lasach,
- zaświadczenie, że działki/a nie leżą w terenach objętych strefą obszaru zdegradowanego oraz obszaru rewitalizacji i w specjalnej strefie rewitalizacji,
ZAWSZE w przypadkach opisanych w punktach 1, 2, 3, jeśli ktoś nabył nieruchomość lub spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu (w drodze dziedziczenia, darowizny od 1 stycznia 2007 roku, zasiedzenia lub nieodpłatnego zniesienia współwłasności) przedłożyć należy również zaświadczenie naczelnika właściwego urzędu skarbowego, z którego wynikać będzie, że obowiązek podatkowy został uregulowany w zakresie podatku od spadków i darowizn.
4. Przy poświadczeniu dziedziczenia:
- odpis skrócony aktu zgonu spadkodawcy,
- PESEL spadkodawcy,
- testament, w przypadku jego sporządzenia przez spadkodawcę,
- skrócone odpisy aktów stanu cywilnego wykazujące pokrewieństwo spadkobierców po spadkodawcy,
- protokół z przyjęcia oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadku, w przypadku złożenia takich oświadczeń.